Cadillac ukazuje budúcnosť
General Motors predstaví v marci inovatívne návrhy vozidiel. Automobilka zavádza technologické novinky.
Švédska značka Saab, patriaca do amerického koncernu General Motors, predstaví začiatkom marca novú inovatívnu štúdiu, ktorá naznačuje, akým smerom sa bude rozširovať jej portfólio. Vízia je zatiaľ pred verejnosťou ukrytá, vraj sa však veľmi ponáša na koncept Saab Aero X Coupé, ktorý mal premiéru v Ženeve vlani. Show car v sebe spája formy lámajúci dizajn interiéru, pokročilé komunikačné technológie, aktívnu aerodynamiku a nové úrovne účinnosti pohonu. Novinkou je aj Saab 9-4X BioPower Concept. Je to dôkaz o záujme automobilky vstúpiť do rastúceho segmentu crossoverov a vyznačuje sa progresívnym dizajnom a zodpovedajúcou výkonnosťou spojenou so špičkovým systémom pohonu všetkých kolies Saab XWD system. Inovatívne riešenia uloženia nákladu zahŕňajú jedinečný systém uloženia lyžiarskeho výstroja, vyvinutý so špecializovanou spoločnosťou Salomon. Štvorvalcový motor 2,0 l BioPower turbo, optimalizovaný na prevádzku na bioetanolové palivo, je dôkazom schopnosti značky Saab ponúknuť výkon tristo koní, najvyšší krútiaci moment štyristo newtonmetrov pri výrazne znížených emisiách CO2.
Cadillac Provoque Concept mení pohľad na luxusný crossover ako športový sedan. Snímka: archív CASPER medie
Cadillac má tiež novinky
Cadillac pokračuje v modelovej iniciatíve dvoma neobyčajnými štúdiami. Obe absolvovali premiéru na Detroit Motor Show a Ženeva bude ich európskym debutom. Európsku premiéru má aj sériová podoba CTS-V, vysoko výkonného športového sedana. Inovatívna štúdia Provoq poháňaná palivovými článkami ukazuje budúcnosť luxusnej dopravy - crossover poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Cadillac Provoq Fuel Cell Concept je najnovším príkladom prelomového pohonného systému E_Flex, kombinovaného s novou piatou generáciou systému palivových článkov a lítiovo-iónovou batériou. Svojou hladkou, pre Cadillac typickou karosériou Provoque concept redefinuje luxusný crossover, ponúkajúc nekompromisné množstvo miesta pre pasažierov i náklad. Ďalšími prvkami vozidla sú solárny panel vstavaný do strechy podporujúci činnosť príslušenstva v kabíne, ako je vnútorné osvetlenie a audiosystém, technológia brake-by-wire a tiež otvory v maske chladiča, ktoré sa pri vyšších rýchlostiach zatvárajú kvôli zlepšeniu aerodynamiky a v nižších rýchlostiach opäť otvárajú, aby umožnili čo najlepšie chladenie palivových článkov. Tak ako exteriér, aj interiér štúdie Provoq spája štýl a funkčnosť. Pojme päť cestujúcich a poskytne im komfort, výbavu a infotainment na úrovni, ktorú klienti značky Cadillac hľadajú. Najdôležitejšie je, že pohon na palivové články nijako nezasahuje do priestoru pre cestujúcich či batožinu. Po mnohých priaznivých ohlasoch, oceneniach a vynikajúcom predaji sa Cadillac CTS stal priekopníkom súčasného dizajnu.
Vízia Saabu obsahuje pokročilé technológie. Snímka: archív CASPER medie
Kupé ako má byť
Odpoveďou dizajnérov značky Cadillac na otázku, čo ďalej, je model CTS Coupe Concept, ktorý rozvíja dramatický dizajn svojho predchodcu - sedana - expresívnejšie, technickejšie a veľmi osobne, novo tvarovaným predným nárazníkom. CTS Coupe Concept má klasické usporiadanie interiéru 2 + 2 bez B-stĺpika, zdôraznené čalúnením z čiernej kože a povrchom z mikrovlákien. Je skonštruovaný tak, aby mohol používať celý rad motorov v celosvetovom meradle vrátane populárneho motora 3,6 l direct Injection V-6, ako aj nového, v súčasnosti vyvíjaného 2,9 l turbodiesel. Sériová verzia CTS-V bude pripravená na uvedenie na trhy mimo Severnej Ameriky koncom roka 2008.
Hybridný obor
Ďalšou európskou premiérou je Escalade Hybrid, prvý veľký, luxusný SUV s hybridným pohonom. Poháňaný inovatívnym, úsporným 2-Mode Hybrid systémom prináša Escalade Hybrid vyše 50-percentnú úsporu paliva počas jazdy v meste, zachovávajúc všetok štýl a vlastnosti, ktorého ho stavajú na čelo segmentu, i schopnosti veľkého auta, ktoré z Escalade vytvorili ikonu. V USA sa hybrid začne predávať v lete 2008, rozhodnutie o predaji v Európe sa očakáva v priebehu niekoľkých mesiacov. Bude k dispozícii s pohonom dvoch i všetkých kolies. V meste umožňuje Two-Mode Hybrid system rozbehnúť a poháňať Escalade pri nízkych rýchlostiach výlučne elektrinou. Ak treba viac výkonu, systém jemne namieša výkon z batérie a benzínového motora. Two-Mode Hybrid system, patent GM, obsahuje pokrokovú elektrickú variabilnú prevodovku (EVT) a 300-voltový nikel-metal hydride Energy Storage System (ESS) - systém "skladovania" energie. Tieto systémy spolupracujú s benzínovým motorom 6,0 l V-8 Gen IV vybaveným systémom Active Fuel Management (AFM).
ZR1 vstupuje do sveta superautomobilov
Corvette je ikonou amerických športových automobilov už vyše päťdesiat rokov a od nového ZR1 sa očakáva, že bude výkonmi súperiť so svetovými superautomobilmi. Srdcom Corvette ZR1 je prepĺňaný motor 6,2 l V8 s výkonom šesťstodvadsať koní. Vynikajúci pomer výkonu a hmotnosti - ZR1 má hmotnosť len vyše tisícpäťsto kilogramov - je kľúčovou podmienkou dosiahnutia očakávaných jazdných výkonov, ako napr. najvyššej rýchlosti 320 km/h. Široké použitie komponentov z uhlíkových vlákien - okrem iného na predné blatníky, kapotu a strechu - znížilo hmotnosť vozidla na minimum.
Informácie čerpané z ineternetu.